Pozycjonowanie marki

Blog | Pozycjonowanie marki

Wstęp

Ogólnie rzecz biorąc, pozycjonowanie marki to specjalnie zaprojektowana strategia marketingowa, dzięki której możliwe jest uwydatnienie cech danej marki oraz jej oferty w porównaniu z konkurencją. 

Pozycjonowanie marki

Pozycjonowanie marki – najpopularniejsze techniki

Specjalista w zakresie marketingu, którego zadaniem będzie pozycjonowanie marki, staje zwykle przed trudnym zadaniem.

Z bezkształtnej masy stworzyć unikatowe dzieło, które ma zaistnieć w świadomości klientów, by modelować ich zachowania zakupowe. 

W związku z tym stosuje się szereg różnego rodzaju technik, aby osiągnąć zamierzony cel:

Cenę 

Zwykle kojarzymy produkty najdroższe z najlepszymi oraz najbardziej ekskluzywnymi, te najtańsze natomiast przeważnie jako „dobre i tanie”

Pochodzenie produktu

Niemiecka jakość, francuskie perfumy, szwajcarskie zegarki czy japońska elektronika – kraj danej marki pozwala na uzyskanie pozytywnego skojarzenia.

Unikatowe atrybuty 

Polega na zaakcentowaniu niespotykanych, unikatowych cech, których nie ma konkurencja.

Specjalizację 

Skupienie się tylko na jednym obszarze, by zbudować wizerunek specjalisty w tym właśnie zakresie.

Płeć 

Skierowanie produktu do określonej grupy odbiorców, na przykład biżuterii dla kobiet czy elektroniki do mężczyzn.

Sposób wykorzystania 

Aby dana marka była kojarzona z określoną okazją, na przykład z podziękowaniem czy dobrą zabawą.

O czym trzeba pamiętać przy pozycjonowaniu marki?

Nie ma idealnej recepty, uzyskanie optymalnego rezultatu możliwe jest tylko wtedy, gdy działania te będą prowadzone zgodnie z podstawowymi zasadami, w skupieniu na danej marce.

Prostota się opłaca

Kształtowanie marki nie powinno być prowadzone chaotycznie, z próbami zaakcentowania najróżniejszych jej parametrów.

Najważniejsze to wybranie jednego, wokół którego będzie można zbudować całą koncepcję, ponieważ im bardziej skomplikowana koncepcja pozycjonowania, tym trudniej osiągnąć zamierzony cel.

Wspólny obszar potrzeb klientów i marki

Tam, gdzie przecinają się parametry charakterystyczne dla danej marki oraz potrzeby rynku, prowadzi się pozycjonowanie. W tym celu konieczne jest zrealizowanie odpowiednich badań rynku i na tej podstawie określenie potrzeb klientów. 

Warto być wiarygodnym

Budowanie świadomości marki wokół tych atrybutów, które jej nie dotyczą, a także tych obietnic, których nie może ona spełnić, nie wpływa pozytywnie na jej wiarygodność – odbudowanie nadszarpniętego wizerunku może sporo kosztować.

Śledź zmiany rynkowe

Rynek i klienci podlegają wielu przemianom, zmienia się także konkurencja, dlatego też warto śledzić otoczenie, aby prowadzić pozycjonowanie marki zgodnie z aktualnymi okolicznościami.

Podsumowanie

Prawidłowo pozycjonowana marka to wobec tego podstawa sukcesu niezależnie od branży, dzięki niej będzie można wyróżnić się na rynku i przyciągnąć nowych klientów. 

Mamy nadzieję, że nasz artykuł przybliżył ten temat i pomoże ci w pozycjonowaniu własnej marki!

Udostępnij na:

Share on facebook
Share on linkedin

Zobacz również

Scroll to Top